اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
متأسفانه بسیار دیده می شود که کوچه ها، پیاده روها، خیابان ها و روی پل ها مبدل به پارکینگ شده و این حق الناس است و در دنیا و آخرت کیفر دارد، همچنین در روایات می خوانیم آدمی که سد معبر کند، عمرش کوتاه می شود.
«حق الناس» مهم ترین و پربسامدترین موضوع در دین اسلام است تا جایی که طولانی ترین آیه قرآن(سوره بقره آیه 282) نیز به همین موضوع اختصاص دارد و امیرالمؤمنین امام علی(ع) نیز می فرمایند: «خدای متعال رعایت حقوق بندگانش را مقدمه ای بر رعایت حقوق خودش قرار داده است.»
اوج جلوه گاه توجه به حق الناس در مکتب اسلام و اهل بیت(ع) را می توان در شب عاشورا مشاهده کرد؛ هنگامی که امام حسین(ع) شرط پیکار با ظلم و همراهی با خود را بدهکار نبودن گذاشت و بیعت خود را از افرادی که حقی بر گردن دارند، برداشت، چراکه پرداخت حق مردم را مقدم بر حضور در جهاد با طاغوت می دانستند.
همین رویداد مهم و درس آموز از واقعه کربلا سبب شد تا ایکنا با آغاز ماه محرم امسال به موضوع مهم «حق الناس» بپردازد و بخش هایی از کتاب «حق الناس، ارتباط متقابل حقوق مردم و اخلاق اسلامی» نوشته آیت الله مظاهری را به نظر مخاطبان خود برساند که در ادامه مشروح بخش هشتادو دوم با عنوان «حق الناس فرهنگی؛ سد معبر» را می خوانید.
سد معبر
مصداق دیگری از حق الناس، سد معبر یا گرفتن راه مردم است. از آنجا که این شکل از حق الناس از یک سو ناشی از نوع تربیت و فرهنگ انسان ها است و از سوی دیگر، رواج آن، سبب خدشه دار شدن فرهنگ عمومی جامعه می شود، به عنوان یکی از مصادیق حق الناس فرهنگی، مطرح و تشریح می گردد. متأسفانه بسیاری از مردم، نسبت به گناه سد معبر آگاهی ندارند و حقی که در پی آن، از مردم ضایع میشود را جدی نمی گیرند. این در حالی است که پیامبر اکرم(ص)، کسی که سد معبر کند، راه عمومی را ببندد و مانع عبور مردم شود را از رحمت خدا به دور دانسته اند.
یعنی سد معبر به نحوی که در بیشتر خیابان ها و بازار ها رایج است عاملان آن را از رحمت خدا دور می کند، گاهی نصف میز یا ویترین یک مغازه پیاده رو را اشغال می کند و مانع عبور و مرور رهگذران می شود. هیچ کاسبی حق ندارد اجناسش را در پیاده رو بگذارد و راه مردم را تنگ کند یا ببندد. اگر در اثر سد معبر، زیانی متوجه کسی شود، آنکه راه را بسته ضامن است و باید خسارت ناشی از آن را جبران کند. امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ أَضَرَ بشَیْءٍ مِنْ طَرِیقِ الْمُسْلِمِینَ فَهُوَ لَهُ ضامن».
بخش مهمی از سد معبر مردم با پارک وسایل نقلیه در جایگاه نامناسب صورت می گیرد. پارک ماشین در کوچه یا پیاده رو و تنگ کردن راه عبور دیگران حق الناس است، کسی که ماشین می خرد یا کارخانه که ماشین می فروشد، باید ابتدا برای جای پارک آن چاره اندیشی کنند، وگرنه هر روز حق مردم با پارک آن ماشین ضایع می شود و برای عامل آن گناه ثبت می گردد. در زمان قدیم بیشتر مردم به ویژه اهل بازار یا طلبه ها و محصلین از خانه تا محل کار یا مدرسه پیاده می رفتند؛ که هم برای تندرستی آنها مفید بود و هم آلودگی و سر و صدا ایجاد نمی شد برای جای پارک نیز مزاحم دیگران نمی شدند.
هرکس می خواهد وسیله نقلیه شخصی داشته باشد، باید برای پارکینگ آن پیش بینی کند. پارک غیرمتعارف در خیابان یا توقف ماشین در کنار ماشین های پارک شده به گونه ای که راه عبور سایر وسایل را تنگ و محدود می سازد نیز گناه و حق الناس است. بعضی اوقات مردم در یک خیابان طولانی دچار ترافیک شدید می شوند که عامل آن، توقف چند ماشین در محل عبور ماشین ها است. آنان که با پارک و توقف غیرمتعارف، سبب ایجاد ترافیک و کندی تردد می شوند، ضامن وقت تلف شده مردم یا سایر خسارت های ناشی از ترافیک هستند و باید جبران کنند وگرنه در قیامت، مجازات خواهند شد.
متأسفانه بسیار دیده می شود که کوچه ها، پیاده روها، خیابان ها و روی پل ها مبدل به پارکینگ شده و این حق الناس است و در دنیا و آخرت کیفر دارد. در روایات می خوانیم آدمی که سد معبر کند، عمرش کوتاه می شود؛ «مَن سَدْ طَرِیقاً بَترَ اللهُ عُمره». همچنین از امام سجاد(ع) روایت شده است: یکی از گناهانی که سبب به هم خوردن زندگی و نابودی سریع انسان می شود بستن راه مسلمان ها است.
پرهیز از سد معبر در ساخت بنا و ساختمان نیز لازم است. پیشروی ساختمان و ساخت دیوار آن خارج از حد و مرز زمین، معبر عمومی را تنگ کند و حق الناس. است. در روایات، از پیشروی دیوار و تجاوز به راه مردم، نهی شده است. نشستن یا توقف سر راه مردم و ایجاد مزاحمت برای عابران نیز مذموم است؛ طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، خداوند تعالی بنده ای که سر راه مردم توقف می کند یا پیاده می شود، را دوست ندارد. امام سجاد(ع) از وضو گرفتن در مسیر عبور مردم نهی فرموده اند.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}